lördag 15 september 2012

Äppeltider...


Hej !


Nu tycker jag allt att hösten är här !
 
Luften är så där hög och klar...
äpplena mognar, köttgrytan puttrar på vedspisen och man får tända ljus på kvällarna...
jaaa då är det höst !

I dag känner jag för att mumsa på en riktigt god äppelpaj i höstmyset  !!
 
 
 
 




 Nolåsens äppelpaj

Skiva äpplen och lägg i form
 
Blanda 2dl socker, 2dl mjöl, 1dl havregryn, 1dl farinsocker och 1tsk bakpulver
samt 1tsk vaniljsocker i bunke.
 
Klicka i ett ägg i de torra ingredienserna och arbeta ihop till en deg
 
Smula över degen på äpplena
 
Smält 75g smör och ringla över pajen
...till sist..strö på lite kanel
 
 20-30 min i ugn 200grader

 
 
Skön lördag till Er !!
 
 
Anette







9 kommentarer:

  1. Mums säger jag bara och tack för receptet. Detta måste jag prova.

    Ha en skön lördag

    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Man får bra provsmak när man bara tittar på bilder! Det blir säkert mumsigt med färdigbakad paj.
    Hälsningar
    Dorota

    SvaraRadera
  3. Ja, så är det nog, hösten är här fastän jag stretar emot! Hösten är ju också mysig och äppelpaj gör ju att det känns lite lättare!

    Trevlig kväll!
    Agneta

    SvaraRadera
  4. Jag stod också mitt uppe i äppelsmeten igår, hade plockat in så många så jag får nog fortsätta idag, hihi..
    Helt underbara bilder, jag känner doften ända hit!

    kram på dig från mig

    SvaraRadera
  5. Ja nog är det höst nu.
    Kanske skulle plocka in lite äpple och göra "din" äppelpaj.
    Alltid kul med nya recept.

    Ha en fin dag,
    Anneli

    SvaraRadera
  6. Mmm så gott det är med äpple! Finns så många varianter att göra med dom..efterrätt hos oss idag blir stekta äpplen med kanel och socker, jättegott med kalorier:-)
    Tack för receptet! Jättekul att få pröva nya
    Ha en fin söndag
    Stor kram Anneli

    SvaraRadera
  7. Så herlige bilder du deler. God høst til deg.

    SvaraRadera
  8. Beautiful apples, all those lovely colour shades:-) But where is the apple pie? :-))

    SvaraRadera
  9. Dina bilder är ju oslagbara.....du får en verkligen att bli sugen på äppelkaka......astt du bifogar receptet sedan är ju enbart en bonus.

    Tack för otroligt vackra bilder!

    SvaraRadera

Om du har tid och vill, får du gärna lämna några små ord innan du går. Då blir jag så glad !!

Välkommen tillbaka !

Anette