torsdag 7 november 2013

Gott till fikat...


Hej hopp !


Här kommer ett litet fikatips inför helgen...
sött bröd med smak av pepparkaka.
Supergott med smör och ost på...
och en kopp kaffe förstås !!







Filkaka

 l fil
7 dl vetemjöl
13 dl 4 sädesslag 
(vet inte om det finns ngn sådan sort i butikerna längre, jag blandade lite olika sorter)
3 dl sirap
3 dl socker
4 tsk kanel, 2 tsk nejlikor, 2 tsk ingefära
4 tsk bikarbonat
4 tsk bakpulver

Blanda alla ingredienser. Bred ut deg på bakplåtspapper i långpanna.
Grädda i 175° ca 40 min.

Gott snabbt och enkelt !

Ett fint veckoslut och en riktigt bra helg till Er...
ses om några dagar.

Kramen

Anette



19 kommentarer:

  1. God morgon på dig !

    Så fint Anette ! Så vackra bilder.
    Riktigt ögongodis ! Du är så duktig att få det till.
    Det är kanske jag som ska komma till dig istället och
    smaka av den bit av den goda bröden...
    Nu ska jag förbereda mig för kvällens jobb.... men vi har många
    timmar kvar . Jag och dom små.
    Dom är lediga...

    Tack för receptet och inspiration som du delar med dig.

    En fin helg önskar jag dig med dina !

    Kram kram

    ps har du kommit på än hur man ändrar texten där ?

    SvaraRadera
  2. Mmm...mumsigt, tål att testas:)) Härliga bilder också:))

    Stor kram och härligt veckoslut och helg till dig och de dina också:))

    kram kråke

    SvaraRadera
  3. Vilka snygga bilder. Jag brukar också göra ett pepparkaksbröd.......så gott. Ha en bra dag. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Så gott det ser ut! Jag älskar allt som har med fil att göra:)

    Önskar dig en finfin torsdag!

    Kramar Johanna

    SvaraRadera
  5. God morgon Anette!
    Ser jätte gott ut! Vackert upplagt också, förstås!
    Önskar dig med en trevlig helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra bilder och det ser riktigt gott ut, måste bara prova.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Anette, så vackra bilder så nu blir jag så lockad att baka brödet! En fråga först - bakar du ut den i en stor långpanna eller vilken storlek har du?
    Ha en fin dag!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  8. Mums, lät gott! Måste testas! Kanske överraska far i huset med något nytt!?
    Ha en finfin dag! Kramar Lotta

    SvaraRadera
  9. Som vanligt så bjuder du på fin fina bilder!
    Den ser super god ut och kommer absolut att testas :) Tack för receptet!

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  10. Hello Anette!

    Just found your blog and it is really BEAUTIFUL!!♥ Såååå VACKERT!:)

    Now, I`m your newest reader:)

    Hälsingar från Finland,

    Marikki



    SvaraRadera
  11. Recept utan jäst passar mig perfekt=))
    Bara ordet sött får ju mina öron att spetsas! Låter som ett gott bröd.

    Hoppas att du får den finaste helgen ihop med de dina/Kramen Hannis

    SvaraRadera
  12. Åhhhh så härliga bilder och tack för receptet, måste jag bestämt prova!
    Härlig med Hembakt!
    Önsklar dej en fin Helg
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  13. Vilka mysiga bilder! Lite julkänsla!
    Jag gör som jag brukar, visar receptet för dottern och hoppas på att hon bakar.

    Trevlig helg!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  14. Tror jag vet vilket bröd det är.... men hade inte receptet!
    Men nu fick jag det av dig.... TACK!
    Kramis, ha en mysig helg nu!
    Sofia

    SvaraRadera
  15. Åh, nämen rackarns så gott! Jag tror jag smakat detta goda förut, härligt:)
    Så vackert du dekorerat burkarna, fint för ögat.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Gud så gott det lät! Vattnas i munnen!

    Ha en fin helg //Kram Jenny

    SvaraRadera
  17. En mjuk helt önskar jag dig som Hannis brukar säga :)
    Kram på dig

    SvaraRadera
  18. une recette pleine d'amour de saveur et joliment présentée !!!!

    SvaraRadera
  19. Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera

Om du har tid och vill, får du gärna lämna några små ord innan du går. Då blir jag så glad !!

Välkommen tillbaka !

Anette