onsdag 17 oktober 2012

Ljuslykta alá grande...

 
 Hej !
 
 
Hur får man in ett stort blockljus i en inte lika stor flaskhals...
dagens kluring !!
 
I somras kom jag åt min damejeanne med damsugaren så att den sprack...
 det blev ett lagom hål att stoppa in ett ljus i och
vips så hade jag världens största ljuslykta.
 
Skolplanschen kommer från svärmors skola i Finland...
" vinterarbete i skogen ".
Jag fullkomligt älskar vinter...
snö gör mej faktiskt lycklig i hjärtat.
Än så länge har vi inget av den varan men jag hoppas
 den kommer snart..snön alltså !
 
 
 
Va roligt att ni blev sugna på att baka bröd...
här kommer receptet på grötbullarna som några efterfrågade.

 
4dl kall eller ljummen havregrynsgröt
3dl ljummet vatten
50 g jäst
1 tsk salt
ca 13 dl vetemjöl
 
Häll gröt och vatten i en bunke.
Smula ner jästen och rör tills den löst sig.
Blanda i salt och det mesta av mjölet.
Arbeta ihop degen.
 Låt jäsa 45 min.
Forma till bullar, lägg på plåt med bakplåtspapper.
 Låt jäsa 30 min.
Grädda i ca 10 min
 
Ugn 225 grader
 
 
Nu kör vi onsdag mina vänner..tjohoo i love you !
 
Anette
 
 
 
 
 


13 kommentarer:

  1. Så fint med alla stora flaskor! Men det måste vara svårt att tända ljuset där långt ner i flaskan eller? hihi =)
    Önskar dig en fiiin dag!!

    Kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Åh, sådana flaskor är jag på jakt efter! Så fint med ljuset i!
    Ha en skön onsdag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Fint! Maken har en sådan damejeanne uppe på vinden, kanske ska ta och "råka" knuffa till den ;) Jag håller med dig om vintern, gillar den mest.
    /mia

    SvaraRadera
  4. Fiffigt att använda en damejeanne till ljuslykta. Jag har några ståendes ute med ljusslingor i. Lyser upp fint både sommar och vinter.
    Tack för receptet. Det ska jag prova.
    Ha en fin dag

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Så fantastiskt fint med ljuset i glasburken.............

    Har flera stycken i butiken som är svårsålda, kanske skulle göra som du...............fixa ett stort hål och ett blockljus.................ljuslyktor är ju alltid populärt!

    Kram till dig,
    Anneli

    SvaraRadera
  6. Vad fint det blev tillsammans med skolplanschen, mysigt sken från "lyktan".

    Vi vaknade igår till den första snön i form av slask. Jag gillar tyvärr inte vintern det minsta :(

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Vilken fin flaska och vilken tur att det gick hål i så du får in ljuset!
    Annars kanske du kunnat ta en ljusslinga och stoppa i! Planschen är ju också helt underbar!Hade jag den stilen skulle jag vilja ha en också!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  8. wow vilket snyggt stilleben!!! Gillar damejeanne de är bara såååå läckra fick ju en meeegastor när vi gifte oss! tack för receptet här ska bakas stor kram från Maja

    SvaraRadera
  9. så driftigt!! jag hade antagligen bara slängt ut den. Tyvärr. Smart!! kram

    SvaraRadera
  10. Hej! Vad kul att du hittade till mig.... för då hittade jag till din fina blogg!! :) Hit kommer jag tillbaka. Har lagt till mig som följare. Ha en fin dag!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Fin ljuslykta!! Jag har 2 såna flaskor men jag tror inte jag vågar slå hål på dom, risken är att hela ryker då. : )

    Ha en toppen dag!
    kram Kia

    SvaraRadera
  12. Tack för receptet, det ska testas.
    Mysig flaskan blev med ljuset, riktigt snyggt.
    Älskar också snö och vinter.
    Hoppas vi får en härligt vit vinter med mycket snö.
    Önskar er en riktigt mysig Torsdag,
    Kram Malin

    SvaraRadera
  13. Nämen, tänk oftast är det någon mening med allt! Såå fint det blev! Du har så vackra bilder och man blir såå inspirerad av dig! Här ska provas att baka grötbullar!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera

Om du har tid och vill, får du gärna lämna några små ord innan du går. Då blir jag så glad !!

Välkommen tillbaka !

Anette